Sunday 23 October 2011

ရခုိင္လူအဖြဲ႕အစည္း၏ အမ်ိဳးသားေရးလွဳပ္ရွားမႈႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုအေရး အပိုင္း(၁)

ေအာင္ေကာင္းမြန္
ရခိုင္ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္

(၂ဝ) ရာစုေနာက္ပုိင္းႏွင့္(၂၁)ရာစုအဝင္ကာလမ်ားတြင္ ကမၻာ့လူ႔ အဖြဲ႔အစည္းသည္ ႏုိင္ငံမ်ား၊ လူမ်ိဳးမ်ားအေနျဖင့္ ႏုိင္ငံေရးနယ္ပယ္၌ သိသိသာသာ ေျပာင္းလဲျဖစ္ေပၚလ်က္ရွိၾကေပသည္။ 
အထူးသျဖင့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမ်ား၏ သီးျခားအေတြးအေခၚႏွင့္ ဦးတည္ခ်က္ ရည္မွန္းခ်က္မ်ား၊ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားမွာ ယခင္ရာစုႏွစ္မ်ားႏွင့္မတူ အလြန္ထူးျခားစြာ ေျပာင္းလဲ ျဖစ္ေပၚလ်က္ရွိေပသည္။
ဤကဲ့သို႔ ကမၻာ့လူအဖြဲ႔အစည္း တရပ္လံုး ထူးထူးျခားျခား၊ လူပ္လူပ္ရြရြ ေျပာင္းလဲျဖစ္ေပၚလ်က္ရွိေနေသာကာလတြင္ ရခုိင္လူ႕အဖြဲ႔အစည္း၏ အမ်ိဳးသားေရး လူပ္ရွားမႈ အေျခအေနမ်ားကိုလည္း ေလ့လာ ဆန္းစစ္ရန္လိုအပ္သကဲ့သို႔ ကမၻာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမ်ား အရွိန္အဟုန္ျဖင့္ ေျပာင္းလဲျဖစ္ေပၚလ်က္ရွိေသာကာလတြင္ ရခုိင္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းသည္ လူ႔ အခြင့္အေရး၊ ဒီမိုကေရစီေရး၊ လူမ်ိဳးမ်ားတန္းတူေရး စသည့္ အခြင့္ေရးမ်ား ဆိတ္သုဥ္းၿပီး အေမွာင္ထုဖံုးလႊမ္းေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၌ပင္ ဆက္လက္ေနလိုၾကသလား၊ သို႔မဟုတ္ လူ႔အခြင့္အေရး၊ ဒီမိုကေရစီအခြင့္အေရး၊ လူမ်ိဳးမ်ား တန္းတူရည္တူ အခြင့္အေရးမ်ား ျပည့္ဝသည့္ အဖြဲ႔အစည္းသစ္ကိုပင္ လိုလားႏွစ္သက္ၾကသလား။
ဤေမးခြန္းသည္ မိမိကိုယ္တုိင္ႏွင့္တကြ ရခုိင္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုလံုးကို ေမးျမန္းဆန္းစစ္ရမည့္ အေျခအေနပင္ျဖစ္ေပသည္။

လူသားတုိင္းသည္ လူ႔အခြင့္အေရး၊ ဒီမိုကေရစီအခြင့္အေရး၊ လူမ်ိဳး အလိုက္ဂုဏ္သိကၡာရွိရွိႏွင့္ တန္းတူရည္တူ အခြင့္အေရးမ်ားရွိေသာ လူ႔အဖြဲ႔ အစည္းသစ္ကိုလိုလားၾကေပလိမ့္မည္။ 
ထို႔ေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီအေရး၊ တန္းတူေရးတြက္ တမ်ိဳးသားလံုး ၾကိဳးပမ္းၾကရေပမည္။ ဤၾကိဳးပမ္းရာတြင္ ရခုိင္လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၏ အတိတ္၊ ပစၥဳပၸန္အေနအထားမ်ားကို အေလးအနက္ျပဳ၍ ဆန္းစစ္ရန္ လိုအပ္လာေပသည္။

ရခုိင္ေဒသသည္ ေမယုျမစ္၊ ကုလားတန္ျမစ္၊ ေလးျမိဳ႔ျမစ္စေသာ ျမစ္တို႔၏ ျမစ္ဝွမ္းေျမျပန္႔ေဒသမ်ားျဖစ္သည္။ 
ေတာင္ဘက္တြင္ ပင္လယ္ႏွင့္ က်န္သံုးဘက္တြင္ ေတာင္တန္းျမင့္မ်ား ဝန္းရံလ်က္ရွိသည္။
ျမစ္ဝွမ္းေျမျပန္႔ တို႔မွာ ေျမၾသဇာအထူးေကာင္းမြန္ေသာေၾကာင့္ ထုိေဒသမ်ားတြင္ ရခုိင္လူ႔ အဖြဲ႔အစည္းတို႔သည္ ဘီစီ(၂၆၆၆) မတုိင္မီကာလကထက္ပင္ ေရွးက်စြာ ေနထုိင္လာခဲ့ၾကသည္။ 
ပထမ ဓညဝတီကို ဘီစီ(၂၆၆၆)ခန္႔တြင္ မာရာယုမင္းသည္ ထီးနန္းတည္ကာ ႏုိင္ငံကို တည္ေထာင္ခဲ့သည္။ မာယာယုမင္း တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ တုိင္းႏုိင္ငံ မင္းဆက္ေပါင္းမွာ (၅၄)ဆက္ရွိခဲ့သည္။
ပထမ ဓညဝတီသည္ ႏွစ္ေပါင္းတေထာင္ေက်ာ္မွ် တည္တန္႔ခဲ့ၿပီးေနာက္ ဒုတိယ ဓညဝတီေခတ္ တေခတ္ေပၚထြန္းလာခဲ့သည္။
ထုိဓညဝတီေခတ္တြင္ ထင္ရွားေသာ မဟာစႏၵာသူရိယ မင္းလက္ထက္၌ အေနာက္မဇၥိ်မေဒသတြင္ ပြင့္ေတာ္မူသည့္ ”ေဂါတမဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္”သည္ ကိုယ္တုိင္ကိုယ္က် ရခုိင္ျပည္သို႔ ၾကြေရာက္ေတာ္မူကာ သာသနာ ျပဳခဲ့ေလသည္။ “စႏၵသူရိယ”မင္း၏ ပင့္ဖိတ္ခ်က္အရ “စႏၵသူရိယ”မင္း ေဆာက္လုပ္လႉဒါန္းေသာ ေက်ာင္းေတာ္တြင္ (၇)ရက္တုိင္တုိင္ သီတင္းသံုးေတာ္မူသည္။
မင္းႏွင့္တကြ ျပည္သူ အေပါင္းတို႔အား တရားေရေအးမ်ား တုိက္ေၾကြးကာ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ား ျဖစ္လာေစခဲ့ေပသည္။

ထုိစဥ္က “စႏၵသူရိယ”မင္း၏ ေလွ်ာက္ထားခ်က္အရ “ေဂါတမ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္” ႏွင့္ ထပ္တူထပ္မွ် ညီမႈရွိေသာ ဗုဒၶရုပ္ထုေတာ္ တဆူကို တည္ထားကိုးကြယ္ႏုိင္ရန္ ဗုဒၶြကိုယ္ေတာ္တုိင္ ခြင့္ျပဳမိန္႔ၾကားခဲ့ေလသည္။
သို႔ျဖင့္ ရတနာကိုးပါးျဖင့္ၿပီးေသာ ဆင္းတုေတာ္တဆူကို သြန္းလုပ္ၾကရာ ဗုဒၶၶြကိုယ္ေတာ္တုိင္ ရင္ေငြ႔ေတာ္ ခုနစ္ဆုပ္ယူ၍ ဦးေတာ္ကိုျဖည့္ဆည္းခဲ့သည္။ 
စႏၵာသူရိယမင္းႏွင့္တကြ ဗုဒၶၶြဘာသာဝင္မ်ား ျဖစ္လာၾကေသာ ျပည္သူ အားလံုးတို႔က ရုပ္တုေတာ္အား “မဟာျမတ္မုနိ” ျမတ္စြာဘုရား ဟူ၍ သမုတ္ၾကကာ ေနာင္အစဥ္အျဖင့္ ေခၚေဝၚပူေဇာ္ခဲ့ၾကေလသည္။
ထုိစဥ္ ကာလကပင္ ရခုိင္တို႔သည္ ေၾကးသြန္းပညာကို တတ္ေျမာက္ေနသည္ ဆိုသည္မွာ ထင္ရွားပါသည္။

ကမၻာေက်ာ္ အဂၤလိပ္စာေရးဆရာႀကီး ေမာရစ္ေကာ္လစ္က (The Land of the Great Image) ဟူ၍ သမုိင္းဝင္ စာအုပ္တအုပ္ကို ေရးသား ျပဳစုခဲ့သည္။ ထုိစာအုပ္၏ ျမန္မာလိုေခါင္းစဥ္မွာ “ရုပ္တုေတာ္ႀကီးတည္ရွိရာ တုိင္းႀကီး” ျဖစ္ၿပီး၊ မဟာျမတ္မုနိ ရုပ္တုေတာ္ႀကီး၏ ႀကီးက်ယ္ ခမ္းနားမႈ သမုိင္းအရ တန္ဖိုးမျဖတ္ႏုိင္မႈႏွင့္ မဟာျမတ္မုနိရုပ္တုေတာ္ႀကီး တည္ရွိရာ ဓညဝတီရခုိင္ျပည္ႏွင့္ ရခုိင္လူ႕အဖြဲ႔အစည္းမ်ား၏ ထုိစဥ္က တိုးတက္မႈ ၾကြယ္ဝမႈမ်ားစသည္တုိ႔ကို တခမ္းတနား ေဖၚက်ဴးေရးသားထားပါသည္။

“ေမာရစ္ေကာ္လစ္”ကဲ့သုိ႔ေသာ ခရစ္ယာန္ဘာသာစာေရးဆရာႀကီးကပင္ မဟာျမတ္မုနိရုပ္တုေတာ္ႏွင့္ ရခုိင္လူ႕အဖြဲ႔အစည္းမ်ား အေၾကာင္းကို နက္ရိႈင္းစြာေလ့လာၿပီး ဤမွ်ခမ္းခမ္းနားနား၊ ေလးေလးစားစား ေရးသားေဖၚျပျခင္းမွာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုတြင္ အမွန္တကယ္ရွိေနေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ား အရည္အေသြးမ်ား၏ အမွန္တရားကို ရွာေဖြတင္ျပခဲ့ျခင္းပင္ျဖစ္ေပသည္။

ဓညဝတီျပည္ႀကီး ပ်က္စီးယိုယြင္းခဲ့သည့္ ေနာက္ပုိင္းတြင္လည္း “ေဝသာလီ”ေခတ္ႏွင့္ “ေျမာက္ဦး”ေခတ္တို႔မွာ သမုိင္းအရ ထင္ရွားေသာ ရခုိင္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမ်ားအျဖစ္ ေပၚေပါက္ခဲ့ေပသည္။

ရခုိင္ပေဒသရာဇ္မ်ားသည္ အင္အားေတာင့္တင္းေသာအခါ ပေဒသရာဇ္အင္ပါယာမ်ားကို ခ်ဲ႕ထြင္ခဲ့ေသာ္လည္း အမ်ိဳးသား စည္းလံုး ညီညြတ္မႈ ပ်က္ျပားၿပီးအင္အားမ်ား ယုတ္ေလ်ာ့က်ဆင္းေသာအခါ က်ဴးေက်ာ္သိမ္း ပုိက္မႈကို ခံၾကရၿပီး၊ ပေဒသရာဇ္တို႔၏ ထီးနန္းပါ ေပ်ာက္ခဲ့ရေလသည္။ 
ဤသို႔ျဖင့္ ျမန္မာဘုရင္ဘိုးေတာ္ဘုရားသည္ ခရစ္သကၠရာဇ္ (၁၇၈၄)ခုႏွစ္တြင္ ရခုိင္ျပည္ကို တုိက္ခုိက္ သိမ္းပုိက္ခဲ့သည္။
မဟာသမတမင္းႏွင့္တကြ အေျမာက္လက္နက္၊ ရတနာေရႊေငြပစၥည္းမ်ားအျပင္ရခုိင္ျပည္သူတို႔ အျမတ္တႏုိး ကိုးကြယ္ၾကေသာ မဟာျမတ္မုနိ ရုပ္ပြားေတာ္ႀကီးႏွင့္ ယိုးဒယား ေၾကးရုပ္တုပစၥည္းမ်ားကိုပါ ယူေဆာင္သြားခဲ့ၾကသည္။ 
ထို႔ေနာက္ ရခုိင္ျပည္ကို အၿပီးအပုိင္ သိမ္းပုိက္အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ေလသည္။
ရခုိိင္မင္းမ်ိဳးမင္းႏြယ္ကိုသာ ထီးနန္းတင္ ေပးလိမ့္မည္ဟူ၍ အထင္ရွိခဲ့ၾကေသာ္လည္း လက္ေတြ႔တြင္ ဤသို႔မဟုတ္ေသာအခါ၊ မေက်မနပ္ျဖစ္လ်က္ ဆူပူေတာ္လွန္မႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလာေစခဲ့သည္။ 
ထုိေတာ္လွန္မႈမ်ားအနက္ ထင္ရွားေသာ ေခါင္းေဆာင္တဦးမွာ ရခုိင္မင္းသား ”ဗုိလ္ခ်င္းပ်ံ”ျဖစ္သည္။

ဗုိလ္ခ်င္းပ်ံသည္ ခရာဇ္သကၠရာဇ္(၁၈၁၁)ခုႏွစ္တြင္ စစ္တေကာင္းနယ္မွ လူအင္အား တေသာင္းခန္႔ကို စုစည္း၍ ရခုိင္ျပည္ကို ျပန္လည္တုိက္ခုိက္ခဲ့ရာ ရခုိင္ျပည္ကို ျပန္သိမ္းယူႏုိင္ခဲ့သည္။
သို႔ရာတြင္ ျမန္မာဘုရင္သည္ စစ္သည္ဗုိလ္ပါ အေျမာက္အမ်ားကို ေစလႊတ္၍ ဗုိလ္ခ်င္းပ်ံအားတုိက္ခုိက္ရာ ဗုိလ္ခ်င္းပ်ံ အေရးနိမ့္၍ ျမန္မာတပ္မ်ားက ရခုိင္ျပည္ကို သိမ္းယူခဲ့ျပန္သည္။

ဗုိလ္ခ်င္းပ်ံသည္ အႀကိမ္ႀကိမ္ ေတာ္လွန္တုိက္ခိုက္ေသာ္လည္း ရခုိင္တမ်ိဳးသားလံုးအတုိင္းအတာျဖင့္ စည္းလံုး ညီညြတ္မႈ မရွိျခင္းေၾကာင့္ ေအာင္ျမင္မႈမရရွိခဲ့ေပ။
ရခုိင္ျပည္သည္လည္း ျမန္မာပေဒသရာဇ္တို႔ လက္ေအာက္သို႔ က်ေရာက္ကာ ထီးနန္းပါ ေပ်ာက္ခဲ့ရေလသည္။

(၁၈၂၄)ခုႏွစ္တြင္ ပထမ အဂၤလိပ္ျမန္မာစစ္ပြဲျဖစ္ပြားခဲ့ရာ ျမန္မာတို႔ ရႈံးနိမ့္ခဲ့သည္။ (၁၈၂၆)ခုႏွစ္ေဖေဖၚဝါရီလ (၂၄)ရက္ေန႔ တြင္ ရႏၲပိုစာခ်ဳပ္ ကို ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့သည္။ ထုိရႏၲပိုစာခ်ဳပ္အရ ရခုိင္ျပည္သည္ ျမန္မာပေဒသရာဇ္ အင္ပါယာလက္ေအာက္မွ အဂၤလိပ္ အေရွ႕အိႏၵိယကုမၸဏီလက္ေအာက္သို႔ က်ေရာက္ခဲ့ရသည္။ ထုိသို႔က်ေရာက္ၿပီး ႏွစ္အတန္ၾကာေအာင္ ရခုိင္ေဒသသည္ မျငိမ္မသက္ရွိခဲ့သည္။ ၿဗိတိသွ်တို႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး တည္ေထာင္ၿပီး (၂) ႏွစ္ခန္႔အၾကာတြင္ ရခုိင္မင္းမ်ိဳးမင္းႏြယ္မ်ား ဦးစီးၿပီး ၿဗိတိသွ်နယ္ခ်ဲ႕သမားမ်ားကို ေတာ္လွန္ခဲ့ၾကသည္။ ယင္းေတာ္လွန္ေရးကို ေဒးဝန္ႀကီး “ေအာင္ေက်ာ္ရႊီ” ျမိဳ႔သူႀကီး ေအာင္ေက်ာ္ဇံႏွင့္ မင္းသားႀကီး”ေရႊဘန္း” တို႔က ဦးေဆာင္ခဲ့ၾကသည္။

ထိုပုဂၢိဳလ္မ်ားသည္ သူ႔ကြ်န္မခံလိုေသာစိတ္ မိမိအမ်ိဳးသားမ်ားကို လြတ္ေျမာက္လိုေသာစိတ္၊ ကိုယ့္ထီး ကိုယ့္နန္းကို ျပန္လည္ ထူေထာင္လိုေသာစိတ္ႏွင့္ အမ်ိဳးသားဇာတိေသြးဇာတိမာန္ျဖင့္(၁၈၂၇)ခုႏွစ္တြင္ၿဗိတိသွ် တို႔ကို ေတာ္လွန္ခဲဲ့ၾကသည္။
သို႔ရာတြင္ အမ်ိဳးသားသစၥာေဖါက္တုိ႔၏ ႀကံစည္မႈေၾကာင့္ အဖမ္းအဆီးမ်ားခံရၿပီး၊ မင္းသားႀကီးေရႊဘန္းမွာ ေထာင္ဒဏ္ တသက္တကြ်န္းႏွင့္ ေဒးဝန္ႀကီးႏွင့္ ျမိဳ႔သူႀကီးတို႔မွာ ေထာင္ဒဏ္မ်ား အသီးသီးက်ခံရသည္။ မင္းသားႀကီးသည္ အက်ဥ္းက်ခံေနစဥ္ အစာငတ္ခံ ဆႏၵျပခဲ့သည္။
ယင္းသို႔ ဆႏၵျပ၍ (၄၁)ရက္ေျမာက္ေန႔တြင္ ဘဝတပါးသို႔ ေျပာင္းသြားခဲ့ရသည္။ မင္းသားႀကီးသည္ ေသအံ့မူးမူး အခ်ိန္တြင္-”မင္းသားအမွန္၊ ငါလ်င္ႀကံဆ၊ ႏုိင္ငံရပ္စီ၊ တုိင္းျပည္အတြက္ ကိုယ့္အသက္ကို၊ ရက္စက္ စြန္႔ခြာ၊ ကုလားရြာ၌၊ ခႏၾၶြာရုပ္ေလာင္း၊ ဘဝေျပာင္းလိမ့္” ဟူ၍ တုိင္းျပည္အတြက္ မိမိအသက္ကို ပဓါနမထားပဲ ၾကိဳးပမ္းခဲ့ပံုႏွင့္- “ငါ့လမ္းေၾကာင္းကို၊ ေကာင္းေကာင္းလိုက္နာ၊ ျပည္ဓညာကို၊ တခါမုခ်၊ ငါတို႔ရအ့ံ”ဟူ၍ သူလမ္းေၾကာင္းအတုိင္း အသက္ကိုစြန္႔၍ ၾကိဳးပမ္းၾကပါလွ်င္ တေန႔တခ်ိန္တြင္ ဓညဝတီျပည္ႀကီးကို ျပန္လည္ရရွိႏုိင္မည္ျဖစ္ေၾကာင္းကို ေထာင္နံရံတြင္ ေသြးျဖင့္ေရးေသာရတုျဖင့္ ေနာင္လာ ေနာက္သား ရခုိင္ျပည္သားမ်ားကို မွာၾကားခဲ့ေပသည္။ မင္းသားႀကီးေရႊဘန္း၏ မွာတမ္းရတုသည္ အက်ဥ္းက်ခံေနရစဥ္ ေထာင္နံရံမွာ ေရးခဲ့ျခင္းျဖစ္ေသာ္လည္း ရခုိင္မ်ိဳးခ်စ္၊ ျပည္ခ်စ္ လူငယ္လူရြယ္မ်ား၏ ႏွလံုးသားဝယ္ေရးထုိးခဲ့ဘိသကဲ့သို႔ စြဲထင္လ်က္ ရွိေပသည္။

မင္းသားႀကီးေရႊဘန္းေသေသာ္လည္း သူ၏အမ်ိဳးကို ခ်စ္စိတ္ႏွင့္ ဇာတိမာန္ကား ကမၻာေျမတည္ေနသ၍ တည္မည္သာ ျဖစ္ေပသည္။ 
ထုိလူမ်ားအနက္ ကြန္းေက်ာင္းကြ်န္းမွ ေပၚေပါက္ခဲ့ေသာ “ငေမာက္”ဆုိသူသည္ ထင္ရွား၏။
မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ရခုိင္အမ်ိဳးသားမ်ား၏ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရး၊ အမ်ိဳးသားလြတ္ေျမာက္ေရး ေတာ္လွန္မႈမ်ားသည္ တျပည္လံုးအတုိင္း အတာျဖစ္ စည္းရံုးႏုိင္မႈမရွိျခင္းႏွင့္ လက္နက္အင္အား မမွ်ျခင္းေၾကာင့္ ရႈံးနိမ့္ခဲ့ရေပသည္။ (၁၈၅၇)ခုႏွစ္တြင္ ကုမၸဏီနယ္ေျမ အားလံုးကို အဂၤလန္ရွိ ဗဟိုအစိုးရက လႊဲေျပာင္းယူခဲ့သည္။ 
အဂၤလိပ္အေရွ႕အိႏၵိယကုမၸဏီ၏ နယ္တနယ္ျဖစ္ေသာ ရခုိင္ျပည္နယ္မွာလည္း (၁၈၅၇)ခုႏွစ္မွစ၍ ၿဗိတိသွ်တို႔၏ ကိုလိုနီလက္ေအာက္ ေရာက္ရွိသြားေတာ့သည္။

ပထမကမၻာစစ္ႀကီးၿပီးေနာက္ ျမန္မာအမ်ိဳးသားမ်ားသည္ ႏုိင္ငံေရးအရ ျပန္လည္ႏုိ္းၾကားလာၾကသည္။ 
ဝုိင္အမ္ဘီေအ၊ ဂ်ီစီဘီေအ အသင္းႀကီး မ်ားေပၚေပါက္လာၿပီး အမ်ိဳးဘာသာ၊ သာသနာ၊ ပညာေရးမ်ားအတြက္ ၾကိဳးပမ္းလာခဲ့ၾကသည္။
ထုိအခ်ိန္တြင္ ရခုိင္ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမက အမ်ိဳးသားေရး၊ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ရဲရဲေတာက္ေဟာေျပာစည္းရံုးမႈေၾကာင့္ ျမန္မာအမ်ိဳးသားမ်ား၏ အမ်ိဳးသားစိတ္မ်ားမွာ တဟုန္တိုး ႏုိးၾကားတက္ၾကြ၍လာခဲ့ေပသည္။ 
ထိုအခ်ိန္တြင္ ရခုိင္အမ်ိဳးသားမ်ားသည္ ျမန္မာျပည္ႏွင့္ ကူးလူး ဆက္ဆံမႈမ်ား ပိုမိုမ်ားျပားလာသည္။ ထိုအခ်ိန္က ရခုိင္ျပည္တြင္ တကၠသိုလ္၊ ေကာလိပ္မ်ားမရွိေပ။ 
ရခုိင္လူငယ္မ်ားသည္ ျမန္မာျပည္တြင္ရွိေသာ ေကာလိပ္မ်ားတြင္ပညာသင္ၾကားၾကရသည္။
ရခုိင္အမ်ိဳးသားေက်ာင္းသားမ်ား၏ မ်ိဳးခ်စ္ စိတ္ဓာတ္မ်ားသည္လည္း ႏုိးၾကားလာသည္။ 
ဝုိင္အမ္ဘီေအ၊ ဂ်ီစီဘီေအ စသည့္ အသင္းမ်ားတြင္ တက္တက္ၾကြၾကြပါဝင္ခဲ့ၾကသည္။
ေနာက္ ပုိင္းတြင္ ေပၚေပါက္လာေသာ အမ်ိဳးသားပညာေရး တုိက္ပြဲမ်ားျဖစ္သည့္ (၁၉၂ဝ) ေက်ာင္းသားသပိတ္ႏွင့္ (၁၉၃၆)ခုႏွစ္ ေက်ာင္းသားသပိတ္တို႔တြင္ ရခုိင္ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ တက္တက္ၾကြၾကြ ဦးေဆာင္ပါဝင္ခဲ့ၾကေပသည္။ 
ဤသို႔ျဖင့္ ရခုိင္အမ်ိဳးသား ေက်ာင္းသားမ်ား၏ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္မ်ားမွာလည္း ႏုိးၾကားလာခဲ့ေပသည္။

(၁၉၂ဝ)ခုႏွစ္ ေက်ာင္းသားသပိတ္ႀကီးမွာ ရန္ကုန္ေကာလိပ္ႏွင့္ ယုဒသန္ေကာလိိိပ္ ေက်ာင္းသားမ်ား အေရးသာမက ျမန္မာတႏုိင္ငံလံုး၏ ေက်ာင္းသားမ်ားအေရးျဖစ္ေပသည္။
ျမန္မာျပည္အႏွံ႔ ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ဥပေဒကို ဆန္႔က်င္ၾကသည္။ 
သပိတ္ေမွာက္ၾကသည္။ ထုိအခ်ိန္က ရခုိင္တျပည္လံုးတြင္ အဂၤလိပ္ျမန္မာ အထက္တန္းေက်ာင္း တေက်ာင္းတည္းသာ ရွိေလသည္။ ေကာလိပ္သပိတ္ႀကီးေမွာက္ၿပီး၍ တပတ္ခန္႔အၾကာတြင္ စစ္ေတြျမိဳ႔အစိုးရေက်ာင္းသားမ်ားသည္ သပိတ္လက္နက္ကို ကိုင္စြဲ၍ ၿဗိတိသွ်တို႔၏ ပညာေရးစနစ္ကို ဆန္႔က်င္ခဲ့သည္။ 
ထို႔ေၾကာင့္ အမ်ိဳးသားေက်ာင္းလည္း ေပၚေပါက္လာၿပီး၊ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္မ်ားလည္း ႏုိးၾကားလာခဲ့ေပသည္။

ဤသို႔မ်ိဳးခ်စ္စိတ္မ်ား ႏုိးၾကားလာရာမွ (၁၉၃၆)ခုႏွစ္ေလာက္တြင္ “ရခုိင္တုိင္းလံုးဆိုင္ရာ ႏုိးၾကားေရး အစည္းအရံုး” ကို ထူေထာင္ခဲ့ၾကသည္။ 
ထို႔ေနာက္ ရခုိင္လူငယ္မ်ားအစည္းအရံုးဟူ၍ ေပါက္ေပါက္လာၿပီး၊ ၄င္း အစည္းအရံုးကိုပင္ ရခုိင္တုိင္းရင္းသား အစည္းအရံုးႀကီးဟူ၍ ျပန္လည္ဖြဲ႔ စည္းခဲ့ၾကသည္။
ေနာက္ပုိင္း ထုိအဖြဲ႔မ်ားကို ပူးေပါင္း၍ “ရခုိင္တုိင္းလံုးဆိုင္ရာ တုိင္းရင္းသား အစည္းအရံုးႀကီး”ကို ဖြဲ႔စည္းလ်က္ ႏုိင္ငံေရးလူပ္ရွားမႈမ်ားကို လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကေပသည္။ ဦးစိႏၲာႏွင့္ ဦးပညာသီဟတုိ႔မွာ ထုိ အစည္းအရံုးႀကီး၏ ၾသဝါဒစရိယနာယက ဆရာေတာ္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။ 
ထုိ အစည္းအရံုးႀကီး၏ ညီလာခံမ်ားတြင္ ျမန္မာျပည္မွ သခင္ေခါင္းေဆာင္မ်ားလည္း အခါအားေလ်ာ္စြာတက္ေရာက္မႈမ်ားရွိခဲ့ၾကသည္။ 
သခင္ေလးေမာင္၊ သခင္စိုး၊ သခင္ဘေသာ္၊ သခင္ျမ၊ သခင္ခင္ေအာင္ စေသာ သခင္ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ ျမိဳ႔နယ္အခ်ိဳ႔သို႔သြားေရာက္ၿပီး၊ လြတ္လပ္ေရးတရားမ်ား ေဟာခဲ့ၾကသည္။
ရခုိင္အမ်ိဳးသားမ်ားလည္း ဒို႔ဗမာအစည္းအရံုးသို႔ တဦးခ်င္း ဝင္ခဲ့ၾကသည္။

ဤသို႔ျဖင့္ ရခုိင္အမ်ိဳးသားမ်ား၊ မ်ိဳးခ်စ္လူငယ္မ်ား၏ အမ်ိဳးသား ေရးစိတ္ဓာတ္သည္ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ တုိက္ပြဲဝင္ရန္ အခ်ိန္ေကာင္းကို ေစာင့္ေမွ်ာ္လ်က္ရွိၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကီးျဖစ္ပြားလာၿပီး၊ ဗမာ့မ်ိဳးခ်စ္တပ္မေတာ္သည္ အဂၤလိပ္တို႔ကို လက္နက္ကုိင္ ေတာ္လွန္ တုိက္ခိုက္ကာ ရခုိင္ျပည္သို႔ ေရာက္ခဲ့သည္။ ရခုိင္မ်ိဳးခ်စ္လူငယ္မ်ားသည္ ဗမာ့မ်ိဳးခ်စ္ တပ္မေတာ္ႏွင့္ ပူေပါင္းၿပီး ရခုိင္ေျပာက္က်ားတပ္ဖြဲ႔ကို ဖြဲ႔စည္းခဲ့သည္။
ထိုေျပာက္က်ားတပ္ဖြဲ႔မ်ားသည္ကား ေနာင္ေသာအခါ ဂ်ပန္ေတာ္လွန္ေရး ေျပာက္ၾကား တပ္ဖြဲ႔မ်ားအျဖစ္ ထင္ရွားမည္ျဖစ္သည္။ 
ရခုိင္ေျပာက္က်ားမ်ားသည္ ဂ်ပန္ေတာ္လွန္ေရးကို အေၾကာင္းအားေလ်ာ္စြာ ျမန္မာျပည္မွာထက္ (၃)လခန္႔ေစာ၍ တုိက္ခိုက္ခဲ့ၾကသည္။ 
ရခုိင္ေျပာက္က်ားမ်ား၏ ဂ်ပန္ေတာ္လွန္ေရးေန႔ကား (၁၉၄၅)ခုႏွစ္၊ ဇန္နဝါရီလ(၁)ရက္ေန႔ျဖစ္သည္။
ဂ်ပန္ေတာ္လွန္ေရးၿပီးေသာအခါ ၿဗိတိသွ်တို႔ ရခုိင္ျပည္သို႔ ေရာက္လာၾကသည္။
(၁၉၄၅)ခု၊ မတ္လေလာက္တြင္ ရခုိင္တျပည္လံုး ၿဗိတိသွ်တို႔ လက္ေအာက္သုိ႔ ျပန္လည္က်ေရာက္သြားသည္။
ထို႔ေနာက္ ျမန္မာတႏုိင္ငံလံုး ၿဗိတိသွ်တို႔ ေအာက္သို႔ က်ေရာက္သြားၿပီး၊ (၁၉၄၅)ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလတြင္ ဘုရင္ခံဆာေဒၚမန္စမစ္ ရန္ကုန္သို႔ ျပန္ေရာက္လာသည္။ ျမန္မာျပည္ကို စစ္ၿပီးေခတ္တြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအတြက္ စကၠဴျဖဴစီမံကိန္းလည္းပါလာသည္။

“ဘုရင္ခံသည္ ၿဗိတိသွ်ပါလီမန္ကုိ တာဝန္ခံ၍ ဆက္လက္အုပ္ခ်ဳပ္သြားမည္။ (၃)ႏွစ္ျပည့္မွ ျမန္မာျပည္ကို ကိုယ္ပုိင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေပးမည္” ဤသေဘာထားမ်ားပါရွိေသာ စကၠဴျဖဴစာတမ္းကို ထုတ္ျပန္ေၾကညာခဲ့သည္။ ဤအေျခအေနတြင္ လြတ္လပ္ေရးတုိက္ပြဲသည္ နည္းပရိယာယ္ အလွည့္အေျပာင္းတခုသို႔ ေရာက္ရွိခဲ့သည္။ 
ဤနည္းပရိယာယ္ အလွည့္အေျပာင္းကို အေၾကာင္းျပဳ၍ လြတ္လပ္ေရး ၾကိဳးပမ္းခဲ့ၾကေသာ ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ သေဘာထားမ်ားအျမင္မ်ား ကြဲျပားမႈရွိခဲ့ၾကသည္။ 
လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ဆက္လက္ ၾကိဳးပမ္း တုိက္ပြဲဝင္ေရးအတြက္ မည္သို႔မွ်အျငင္း မပြားၾကေသာ္လည္း လြတ္လပ္ေရးတုိက္ပြဲ နည္းပရိယာယ္ဆုိင္ရာ ျပႆာနာမ်ားတြင္ကား ေစ့စပ္၍မရႏုိင္ေလာက္ေအာင္ အျငင္းပြားခဲ့ၾကေလသည္။
ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းႏွင့္ ဖဆပလ ေခါင္းေဆာင္ပုိင္းကမူ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ တုိက္ပြဲဝင္ရာတြင္ ကမၻာ့အေျခအေန၊ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အေျခအေနမ်ားအရ အဂၤလိပ္အစိုးရႏွင့္ ေဆြးေႏြး ညိွႏႈိင္းျခင္းျဖင့္ တုိင္းျပဳျပည္ျပဳ လႊတ္ေတာ္မွတဆင့္ လြတ္လပ္ေရးကိုရယူရန္ႏွင့္ အကယ္၍ အဂၤလိပ္တို႔က လြတ္လပ္ေရး မေပးမွသာလွ်င္ လက္နက္ကုိင္တုိက္ပြဲကိုဆင္ႏႊဲရန္ သေဘာထားမ်ားရွိၾကသည္။

အခ်ိဳ႕ေသာ ေခါင္းေဆာင္မ်ားကမူ လြတ္လပ္ေရးဟူသည္ ေတာင္းယူ၍ရေသာအရာမဟုတ္၊ ေစ့စပ္ေဆြးေႏြးျခင္း အားျဖင့္အက်ိဳးမရွိႏုိင္ ျပန္ဝင္လာေသာ အဂၤလိပ္မ်ားကိုလည္း လက္နက္ကုိင္ တုိက္ပြဲဆင္ႏႊဲျခင္းျဖင့္သာ လြတ္လပ္ေရးကို ရယူရန္ သေဘာထားမ်ားရွိၾကသည္။
ဤအေျခခံသေဘာ ထားကြဲလြဲမႈမ်ားေၾကာင့္ ဖဆပလ အတြင္းတြင္ ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီႏွင့္ အင္အားစုမ်ား ကြဲၾကသည္။ ဗမာျပည္ ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ အတြင္း၌လည္း “ဘေရာက္ဒါဝါဒ”ေၾကာင့္ ဤသို႔ျဖစ္ရသည္ဟုဆိုကာ အလံနီႏွင့္ အလံျဖဴ ဟူ၍ ႏွစ္ျခမ္းကြဲၾကသည္။
ဤအကြဲမ်ားမွတဆင့္ ျပည္တြင္းစစ္မီးကို ေတာက္ေလာင္ေစခဲ့သည္။
ျပည္တြင္းစစ္သည္ (၁၉၄၈)ခုႏွစ္ ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ ေတာခုိသည္မွစ၍ ျဖစ္ပြားခဲ့သည္ဟု ဆုိရေသာ္လည္း (၁၉၄၆-၄၇) ခုႏွစ္မ်ားကစ၍ ဆူပူေတာ္လွန္မူမ်ားသည္ ဖ်ာပံု၊ ပ်ဥ္းမနား၊ ပဲခူး၊ ရမည္းသင္းႏွင့္ ရခုိိင္ျပည္တို႔၌ ေပၚေပါက္ခဲ့သည္။

ယင္းအနက္ ရခုိင္ျပည္နယ္၏ ဆူပူေတာ္လွန္မႈမွာႀကီးက်ယ္ခဲ့သည္။ 
ရခုိင္ျပည္၌ ဤသို႔ျဖစ္ရျခင္း အေၾကာင္းရင္းမွာလည္း လြတ္လပ္ေရးကို ေတာင္းယူ၍ (ေဆြးေႏြးယူ၍)မရႏုိင္၊ လက္နက္ကိုင္တုိက္ပြဲျဖင့္သာ ရယူႏုိင္မည္ဟူ၍ ရခုိင္ျပည္ေခါင္းေဆာင္မ်ားက ယူဆခဲ့ၾက၍ျဖစ္ေပသည္။
၄င္း အယူအဆကို ရခုိင္ျပည္ရွိ ပါတီေပါင္းစံု တက္ေရာက္ေသာ တပ္ေပါင္းစုညီလာခံလည္းျဖစ္ေသာ(၁၉၄၇)ခု၊ ဧၿပီလတြင္ က်င္းပခဲ့သည့္ ေျမပံုျမိဳ႕ ညီလာခံတြင္ အထင္အရွားေတြ႔ရသည္။
ထုိညီလာခံသို႔ ဖဆပလ(ရခုိင္တုိင္း)၊ ျပည္သူ႔ရဲေဘာ္အဖြဲ႔ (ရခုိင္တုိင္း)၊ ရခုိင္ျပည္သူ႔လြတ္ေျမာက္ေရးအဖြဲ႔ခ်ဳပ္၊ ရခုိင္ျပည္လူငယ္မ်ားအစည္းအရံုး၊ ရခုိင္ျပည္ ေတာင္သူလယ္သမားအဖြဲ႔ခ်ဳပ္တို႔ တက္ေရာက္ၾကသည္။
ဤညီလာခံ၌ ၿဗိတိသွ်တို႔ လက္ေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္ေရးကို လက္နက္ကုိင္ေတာ္လွန္ေရးနည္းျဖင့္ ဆက္လက္တုိက္ပြဲဝင္ ရန္ဟူေသာလမ္းစဥ္ကို သေဘာတူ ခ်မွတ္ခဲ့ၾကေပသည္။
အျခားထူးျခားခ်က္တရပ္မွာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ား၌ ရခုိင္လူမ်ိဳးတို႔၏ ကံၾကမၼာကို ရခုိင္လူမ်ိဳးမ်ားကသာ ဖန္းတီးရန္ဟူ၍ပါရွိခဲ့ေပသည္။

ထိုညီလာခံသို႔ ဖဆပလအဖြဲ႔ခ်ဳပ္မွ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၊ ဦးဘေဆြ၊ ဦးေအာင္ဇံေဝစသည့္ ေခါင္းေဆာင္မ်ား တက္ေရာက္ၾကသည္။ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက မိမိ၏သေဘာထားကို ရွင္းျပေဟာၾကားရာတြင္ လက္နက္ကုိင္ တုိက္ပြဲအတြက္ ျပင္ဆင္မႈရွိဖို႔လိုေၾကာင္း၊ အကယ္၍ အဂၤလိပ္တို႔ က လြတ္လပ္ေရးကိုမေပးပါက ေတာ္လွန္တုိက္ခုိက္ရန္အတြက္ ျပင္ဆင္ထားမည္ျဖစ္ေသာ္လည္း အဓိကမွာ အဂၤလိပ္တုိ႔ႏွင့္ေဆြးေႏြးၿပီး တုိင္းျပဳျပည္ျပဳ လြတ္ေတာ္ေရြးေကာက္ပြဲမွတဆင့္ လြတ္လပ္ေရးရယူရန္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ရွင္းလင္း ေျပာၾကားခဲ့သည္။

ဤအယူအဆကို ရခုိင္ျပည္အဖြဲ႔အစည္းေခါင္းေဆာင္အသီးသီးမွ ေခါင္းေဆာင္မ်ားက လက္မခံပယ္ခ်ခဲ့ၿပီး၊ အခ်ိဳ႔က ဗုိလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္းကိုပင္ အဂၤလိပ္တို႔ထံ ဒူးေထာက္အညံ့ခံသူဟူ၍ စြပ္စြဲခဲ့ေပသည္။
ဤသို႔ျဖင့္ ဖဆပလ ေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ ရခုိင္ျပည္ အဖြဲ႔ေပါင္းစံုမွ ေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ သဘာထားကြဲလြဲခဲ့ၾကရာ ဤအကြဲအျပဲမ်ားသည္ပင္ ေနာက္ဆက္တြဲအျဖစ္ ရခုိင္ျပည္၏ လက္နက္ကုိင္ေတာ္လွန္မႈကို ျဖစ္ေပၚေစခဲ့သည္။

ၿဗိတိသွ်တို႔သည္ ျမန္မာျပည္ကို အေျခအေနအရ လြတ္လပ္ေရး မေပးမျဖစ္ ေပးရမည္ရွိေသာအခါ ျမန္မာျပည္ကိုသာ လြတ္လပ္ေရးေပးၿပီး၊ ရွမ္းႏွင့္ ေတာင္တန္းေဒသမ်ားကို ခ်န္ထားလိုေသာ သေဘာထားမ်ား ရွိခဲ့ ၾကသည္။ ရခုိင္ေဒသႏွင့္ မြန္ေဒသမ်ားမွာမူ ျမန္မာျပည္ႏွင့္တေပါင္းတည္း အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ျပႆနာမ်ား မေပၚေပါက္ေသာ္လည္း ရွမ္းျပည္အပါအဝင္ ေတာင္တန္းေဒသမ်ားႏွင့္ ေပါင္းစည္းေရးမွာမူ ျပႆနာမ်ားရွိခဲ့ေပသည္။ 
ထို႔ေၾကာင့္ ရွမ္းျပည္အပါအဝင္ ေတာင္တန္းေဒသ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြး ညိွႏႈိင္းၿပီး၊ ေပါင္းစည္းေရးအတြက္ သေဘာတူညီခ်က္မ်ား ရယူခဲ့ေပသည္။
ဤသို႔ျဖင့္ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ဟူ၍ ေပၚေပါက္လာခဲ့ရေပသည္။
ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းသည္ ရွမ္း၊ ကခ်င္၊ ခ်င္းစသည့္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ကို လက္မွတ္ေရးထိုးခဲ့ၾကၿပီး၊ ထုိပင္လံုစာခ်ဳပ္တြင္ ရခုိင္လူမ်ိဳး ကိုယ္စားလွယ္မ်ား တက္ေရာက္ ေဆြးေႏြးျခင္းႏွင့္ လက္မွတ္ထိုးျခင္းမ်ား မရွိသည့္အျပင္ ထုိလူမ်ိဳးမ်ား၏အေၾကာင္းကိုလည္း တခြန္းတပါဒမွ် ေဆြးေႏြးခဲ့ ျခင္းမရွိေပ။ 
ဤသို႔ျဖစ္ရျခင္းအတြက္ ရခုိင္အမ်ိဳးသား ေနာင္လာေနာက္ သားလူငယ္မ်ားက ေဝဖန္မႈမ်ားရွိၾကသည္။ 
အထူးသျဖင့္ ထုိညီလာခံသို႔ တက္ေရာက္ခဲ့ေသာ ရခုိင္အမ်ိဳးသား ဦးေအာင္ဇံေဝ (ဖဆပလကိုယ္စားလွယ္) ကိုပင္ အျပစ္တင္ေဝဖန္ေလ့ရွိၾကေပသည္။ မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ဤသို႔ ျဖစ္ရျခင္းမွာ ထိုစဥ္က ရခုိင္အမ်ိဳးသားအေရးကို တာဝန္ယူေဆာင္ရြက္မည့္ အမ်ိဳးသားပါတီတရပ္ကို မဖြဲ႔ႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္သည္။

ထိုစဥ္က ရခုိင္ေခါင္းေဆာင္မ်ားမွာလည္း လြတ္လပ္ေရးရလွ်င္ ရခုိင္ႏွင့္ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ား အတူတူ လြတ္လပ္ေရးကို ရၾကမည္ျဖစ္ၿပီး၊ တန္းတူ ရည္တူအခြင့္အေရးမ်ားလည္း ရွိလိမ့္မည္ဟု ယံုၾကည္ခဲ့ပါသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ရခုိင္အမ်ိဳးသားမ်ားသည္ ျမန္မာတျပည္လံုးႏွင့္သက္ဆုိင္ေသာ ပါတီအဖြဲ႔ အစည္းမ်ား၌သာ တက္တက္ၾကြၾကြ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကျခင္းလည္းျဖစ္ေပသည္။ (ဒို႔ဗမာအစည္းအရံုး၊ ဖဆပလ၊ ဗကပ၊ ျပည္သူ႔ရဲေဘာ္၊ ဆိုရွယ္လစ္ပါတီ) ရခုိင္ေခါင္းေဆာင္မ်ားအေနျဖင့္လည္း အမ်ိဳးသား ေခါင္းေဆာင္ႀကီး ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းအေပၚ ယံုၾကည္မႈအျပည့္အဝရွိခဲ့ၾကပါသည္။ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းသည္ လြတ္လပ္ေရး အၾကိဳကာလျဖစ္ေသာ (၁၉၄၆) ခု၊ မတ္လတြင္ စစ္ေတြျမိဳ႔သို႔လာေရာက္၍ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ေဟာေျပာစည္းရံုးသည္။

အထူးသျဖင့္ ဘုရင္ခံေဒၚမန္စမစ္၏ အတုိင္ပင္ခံအစိုးရအဖြဲ႔၏ ေခါင္းေဆာင္မ်ားျဖစ္ၾကေသာ ဆာေပၚထြန္း၊ ဆာထြန္းေအာင္ေက်ာ္တို႔မွာ ရခုိင္အမ်ိဳးသားမ်ားျဖစ္ၾကရာ ထုိအေျခအေနကို ေကာင္းစြာ သေဘာေပါက္ေသာ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းသည္ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ တုိင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစံု ေသြးစည္းညီညြတ္ေရးကို အေျခခံ၍ ေဟာေျပာခဲ့ေပသည္။
လြတ္လပ္ေရး ရလွ်င္ တုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးတမ်ိဳးက အျခားလူမ်ိဳးတမ်ိဳးကို ခ်ယ္လွယ္ ေသြးစုတ္ခြင့္ မရွိေတာ့ပဲ “ဗမာတက်ပ္၊ ရခုိင္တက်ပ္ ျဖစ္ေစရမည္” ဟူ၍ ေဟာေျပာခဲ့ေပသည္။ 
ထုိစဥ္က ရခုိင္ႏွင့္ ျမန္မာတို႔သည္ ၿဗိတိသွ် ကိုလိုနီ လက္ေအာက္တြင္ အတူတကြက်ေရာက္ေနၾကရေသာ ဘဝတူမ်ား ျဖစ္ၾကသျဖင့္ ကြဲျပားမႈႏွင့္ခြဲျခားမႈမ်ားလည္း မရွိခဲ့ၾကေပ။ 
ထိုနည္းတူစြာ လြတ္လပ္ေရးရလွ်င္ ဤအတုိင္းပင္ ရွိလိမ့္မည္ဟု ယံုၾကည္ခဲ့ၾကေပသည္။

http://union-affrairs.blogspot.comမွ ကူးယူထားပါသည္။

No comments:

Post a Comment